Digizerk nog geen hit op Nederlandse kerkhoven
Van onze verslaggever Jonathan Witteman
gepubliceerd op 05 mei 2009 06:30, bijgewerkt op 5 mei 2009 09:31
AMSTERDAM - Henk Rozema voegde twee jaar geleden een nieuw woord toe aan de schatkamer der Nederlandse taal: de ‘digizerk’. Rozema’s uitvinding, een grafsteen met een ingebouwd lcd-scherm waarop nabestaanden filmpjes en foto’s van de overledene kunnen bekijken, beleefde in mei 2007 zijn primeur op een begraafplaats in Rhenen.
De digizerk in Rhenen. (Raymond Rutting / de Volkskrant)
Het is tot nu toe bij dat ene verkochte exemplaar gebleven. Maar Rozema blijft optimistisch: volgens hem ‘gaat het nu echt los’ met de digizerk of digizuil. ‘De eerste twintig stuks zijn net verkocht in Duitsland en ik ben ook bezig met importeurs uit Frankrijk en Vietnam.’ Ook in eigen land verwacht de voormalige offshorewerker uit Grootegast snel de vruchten te kunnen plukken van jarenlang onderzoek en tienduizenden euro’s aan investeringskosten.
‘We zijn al sinds 2003 aan het testen, want je kunt zo’n ding niet verkopen als dat het na een week al niet meer doet.’ De digizerk is onder meer getest in een koelcel bij een kippenslachterij en in een hete oven, want, zo zegt Rozema, ‘de digizerk moet zowel in Lapland als in Indonesië kunnen overleven.’
Gek genoeg is de hoge kwaliteit van de digitale grafsteen voor veel potentiële klanten juist een probleem, zegt Rozema. ‘De digizerk gaat twintig jaar mee, maar we kregen op buitenlandse beurzen vaak van mensen te horen dat ze niet twintig jaar lang tegen zo’n ding aan willen kijken. Daarom werken we nu aan een versie die maar vier jaar meegaat.’ De versimpelde versie moet 2.500 euro gaan kosten. De luxe variant, die met mobiele telefoons of infrarood bediend kan worden, kost tussen de vier- en achtduizend euro.
Omdat Rozema al op leeftijd is, is hij op zoek naar een bedrijf dat zijn concept mettertijd wil overnemen. ‘Ik ben de jongste niet meer, ik ben 73, het houdt een keer op.’ Rozema is er honderd procent van overtuigd dat hij zijn idee tegen een mooie prijs zal kunnen verkopen. ‘Er zit muziek in. Voor iemand die veel geld wil verdienen is het razend interessant. Per jaar gaan er 175 duizend mensen dood in Nederland. Stel dat daarvan de helft wordt begraven, dan heb je meer dan 87 duizend grafzerken. Als maar één promille een digizerk koopt, dan heb je geld, puur zakelijk bekeken.’